شرکت کیمیا پالایش مانا (بازرگانی عبدالهیان)

روز جهانی زمین پاک

انتشار در

در سال‌های اخیر روز جهانی زمین پاک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است. حفظ و تکریم محیط‌ زیست اولین دلیل نام‌گذاری یک روز در سال برای زمین بود.

اولین بار در سال 21 مارس 1970 تصمیم گرفته شد که برای اولین بار روزی را به زمین اختصاص دهند و درنهایت در 22 آوریل همان سال بود که به یاری سازمان ملل آموزش محیطی سراسری برگزار شد. البته این تنها به آموزش محدود نشد و بیش از 20 میلیون‌ نفر در امریکا طی یک تظاهرات اعتراضی در حمایت از حفظ محیط‌ زیست به خیابان‌ها آمدند.

اولین اقدامات برای شکل‌گیری روز زمین در سال 1969 زمانی که چاه نفت سانتا باربارا ترکید و بیش از 10000 موجود دریایی کشته شدند. یک سال بعد در سالگرد این اتفاق تدارکاتی برای تهیه یک قانون دقیق برای حفاظت از محیط‌ زیست چیده شد و در همین سال اولین روز زمین گرامیداشتِ شد.

قوانینی ازجمله آب پاک و هوای پاک در سال اول تدوین شدند از سال 1990-1999 به مسئله بازیافت توجه زیادی شد و پس‌ازآن در سال 2000 تا 2019 موضوعاتی ازجمله گرم شدن زمین، انرژی‌های پاک، آب سالم، محیط سالم برای کودکان، آلودگی‌های پلاستیکی و… موردتوجه قرار گرفتند. با ورود به پنجاهمین سالگرد روز زمین جهان در معرض بیماری واگیردار کووید نوزده قرار گرفت و همین به لغو برنامه‌های روز زمین انجامید.

اما از سال 2021 مسئله گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی بیش از هر زمان دیگری زندگی و حیات بشری را تحت تأثیر خود قرار داده است. موضوع بسیار جدی‌تر پیگیری می‌شود . دیگر کنترل شرایط زمین با رویکردهای فردی و تغییرات در سبک زندگی تک‌تک مردم زمین امکان‌پذیر نیست به همین خاطر از سال 2021 موضوع و شعار اجلاس روز زمین تغییر کرده است و موضوعات اجلاس نیز از کلان بودن مشکل زمین خبر می‌دهند. موضوع سال 2021 «زمین ما را بازیابی کنید» است و امسال یعنی بعد از گذشت بیش از نیم‌قرن از اولین روز زمین موضوع اجلاس دقیق‌تر بر مخاطبان خود فوکوس کرده است؛ « در سیاره ما سرمایه‌گذاری کنید» 5 برنامه اصلی را در برمی‌گیرد: پاک‌سازی بزرگ جهانی، مد پایدار، سواد اقلیمی و محیطی، پروژه سایبان، غذا و محیط‌زیست، و چالش جهانی زمین.

امسال این اجلاس به همه ساکنین زمین یادآوری می‌کند که باید راه اقتصاد سبز را در پی بگیریم چراکه حیات اقتصاد و زندگی ما درگرو حفظ زمین است.

منبع:

https://www.earthday.org/earth-day-2022/

1403 @ تمام حقوق برای شرکت کیمیا پالایش مانا محفوظ است.